Paint är inte helt värdelöst..

Jag kan inte riktigt släppa hur folk som fotograferar egna bilder till stallet.se (och annat förstås) bara kan släppa iväg bilderna hur som helst. Om jag fotograferar en bild som jag är nöjd med. Bestämmer att jag ska ha den på stallet.se, skriver djurets namn på bilden och lägger upp. Får den godkänd och får bud på den och säljer. Nästa ägare och speciellt ägaren efter det har ingen aning alls om vem fotografen till bilden är. Inte heller de som skriver djurets namn och "från stallnamn" på ett eller annat sätt..  De flesta på stallet.se byter ju någon gång förr eller senare stall, det är bara ett fåtal som stannar i samma stall hela tiden (typ jag).

Om man skapar en häst och döper den till typ Hugo, skriver namn och från stallnamn på bilden och säljer med den bilden på. Så visst man kommer veta att Hugo är från det stallet. Men om 2-3år har du kanske bytt stall och sålt det andra. Och då vet helt plötsligt ingen alls vem fotografen till Hugo's bild är. Då har man med andra ord gett bort sin bild. Mer eller mindre i alla fall..

Om man däremot undertecknar alla sina bilder med namn/smeknamn som man inte planerar att byta bort de närmsta ... åren. Är det lätt mycket bättre. Själv undertecknar jag alla fotade bilder med "©För Efternamn, Stallnamn"; För förnamnet byter man ju inte i första teget, inte efternamn heller men stallnamnet kan ju ändras, men det är fortfarande du och inte någon annan som fotat bilden ;) Alla ritade bilder undertecknas dock bara med stallnamnet. För jag brukar inte vara nöjd med dem nog att sätta eget namn på :P

Om jag säljer en häst med ett foto undertecknat mig själv spelar det ingen roll vilket stall jag har, vem som helst kan ändå ta reda på vem fotografen är. För att bevisa vem fotografen till en bild egentligen är. Kan det vara bra att behålla bilden i stort format utan text på. Bara fotografen bör ha originalet till bilden, eller hur?



Hm... Oh... Juste.. Tänkte jag kunde visa en grej som utbyggnad av ett tidigare nummer (förrförra numret tror jag). Börjar med en bild som finns i bildbanken upplagd av Vargsyster. (Guiden eskalerar till något helt annat :P) Obs! använder paint plus att det är mitt i natten = fula bilder x)


Om ni kollar på bilden ovan så kolla vilka former som kaninen har i sig. Alla saker består eller är uppbyggda av former. Tex gröna ärtor är runda osv. I denna kaninen ryms en jättecirkel, två trekanter och en jätteruta. När man börjar rita kan man använda de formerna att börja med.


Åter till originalet. De delar som är svåra att rita kan man använda en form på direkt. Detta är ett mer riktigt sätt att rita av en bild på. Om man inte kan eller har tid att rita en snygg bild på annat sätt. Om du ritar i paint, gör kontur i en gräll färg och spara bilden som 16-bitars B M P. Innan färgläggning.


En "regel" som alltid gäller när man ritar saker är att använda flera olika färger (eller några få färger men olika nyanser av samma färg). Fula delar som fötter går att ta bort mer "rekvisita" alltså genom att rita gräs eller liknande. När man gör om en bild så här, kan man dessutom byta färg på djuret.


Uuutfyllnad XD Nej men... Stallet Overkill är den som äger sidan Ogiltig (ni vet den med bland annat gratis photoshop hjälp, gratis kodskola osv). Beslöt mig för att intervjua henne. Har ni egna frågor kan ni ställa de genom en kommentar hit så kan jag fortsätta intervjun senare :P

1. Hur kom du på att göra en sida som Ogiltig?
- Egentligen var det en kompis som kom på det eftersom hon gjorde en sida året innan jag började med Ogiltig. Men hon hjälper till med min sida nu :P

2. Hur många är det som arbetar med Ogiltig egentligen?
- Tjao.. Vi är några stycken... Vissa gör mer än andra. Men vi känner varandra rätt bra så det blir ett ganska jämt innehåll även om olika kanske skriver om samma saker.

3. Hur kom du på sidans namn?
- Jag vet inte riktigt :P Varje gång jag startar en ny hemsida eller en ny blogg brukar jag namnstorma mig själv (och samtidigt kolla vilka som är lediga). Jag kan väl anta att alla sidnamn jag ville ha var upptagna så jag skrev Ogiltig bara för att - och så var det ledigt, vet inte om det var så men kanske? :P

4. Vilket bildreigeringsprogram jobbar du mest med?
- Photoshop och vanliga Paint, paint har jag nästan alltid öppet. Det är lätt att komma åt och sparar man bilder som png så blir det bra kvalité på bilderna. Jag älskar pixelart även om jag är dålig på det, pixelart gör man bäst i paint. Photoshop använder jag bara när jag ska göra större arbeten.

5. Vad på Ogiltig ska göras härnäst?

- Jag vet inte riktigt, typ alla har idébrist även om det finns massor som borde göras :P Så småningom ska i alla fall Talent (som gör ritskolan) fylla på med mer material. Kodskolan ska väl fortsättas på och sen kanske mer guider om de olika programmen komma. Men jag vet inte, idéer mottages antingnen till mitt stall eller till gästboken (på ogiltig).

6. Skulle du någonsin ta in fler som arbetar med sidan, typ delägare eller medhjälpare?
- Har funderat på att låta en av de andra ta över sidan totalt. Vad hon gör isof med sidan får ju hon bestämma. Men tror inte att vem som helst skulle få tillgång till Ogiltig :P För som sagt känner alla som jobbar med sidan alla och utomstående känner ju... igen? XD

7. De roliga mejlen, vem har skrivit de?
- Mestadels folk på ett forum som fanns innan (forumet är dött nu). Jag har inte skrivit alls många av de som finns där :P Är dålig på att svara på mina mejl XD Sen är jag nästan aldrig inloggad på stallet.se mer.

8. När du inte gör hemsidor eller är på nätet, vad gör du då?
- Är arbetslös just nu så jag söker jobb typ jämt. Funderar på att börja plugga igen men då får jag garanterat mindre tid åt Ogiltig. Det är ganska sugigt att bli äldre, ansvar suger XD

9. På tal om ålder... Hur länge har Ogiltig funnits?
- Om jag inte räknar helt galet.. Så har Ogiltig fyllt 3år rätt nyligen. Jag byggde sidan 24 mars 2007.

10. Om du fick ändra eller lägga till något på stallet.se, vad skulle du göra då?
- Skulle börja med att rensa alla raslistorna och bara ta med de raser som faktiskt finns på riktigt. Skulle lägga till en kaliber på hästarna också... Sen skulle jag nog fixa så man kan göra en egen hopptävling (göra den som en stallplan). Sen hade jag fixat genetik och liknande på all avel. Så att man får en angloarab när man betäcker arab med eng. fullblod tex. Sen hade jag nog kanske fixat så man kunde ställa in färg och storlek på djuren också. Och givetvis! Fixat vänlistan också :P Men det är mer småsaker som jag hade fixat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0