Lite blandat om kändisskap

"Behandla andra som du själv vill bli behandlad" får man höra då och då. Men jag skulle vilja införa en stallet.se variant av detta...

"Behandla alla som om de vore kändisstall". Nu vet jag inte hur folk behandlar kändisstall, om det är så mycket mer annorlunda än andra okända stall men det verkar som om det skiljer sig endel.

Är det bara stallnamnet som är känt eller är det personen bakom stallet (som har gjort stallet känt) som ska hyllas? Alla kändisstall här har med nästan 100% säkerhet en massa extrastall. Du kan aldrig veta om det stallet du mejlar med har ett av de stall du ser upp till mest. Visst de kanske kan säga att de har det kända stallet men de kan lika gärna hålla tyst om det. Om alla behandlades lika, känd som okänd hade "spänningarna" mellan folk på denna sidan kanske varit mindre.

På sätt och vis har många s.s medlemmar samma tänk som anorektiker och bulimiker vars tänk är lite "Om jag går ner 5kg till blir jag lyckligare". Fast på stallet.se är det snarare "Om jag får pokal blir jag lyckligare". Det är precis lika fel båda grejerna. Om anorektikern går ner 5kg kommer den fortfarande vilja gå ner 5kg till - just för att den inte alls blev lyckligare att gå ner de första 5kg:ona. Samma sak gäller givetvis stallet.se, man blir inte mer lycklig på långsikt av att ha en pokal på sitt stall. Vad har man sen att sträva efter? "Om jag får en till pokal blir jag lyckligare".

Det fungerar inte så helt enkelt. Jag tvivlar jätte mycket på att någon egentligen tycker att pokalen är kul att ha mer än när de får den. Ett år med pokal i stallet är det en del av stallet och lika kul att ha den som att ha den som att ha en fungerande hästbok. Man får inte mer mejl för att man har pokal i stallet. Man får inte mer besökare för att man har pokal i stallet. Inte efter att man har vunnit den och haft den någon månad i alla fall.

Dessutom är det så att okända stall som får pokal väldigt sällan blir kända. Hur många ser stallen Frodo_malene och Iswind som kända? Typ... Ingen. Ändå har Frodo_malene haft sin pokal i 3år!

Jag har en klubb, en klubb som kanske är den största på stallet.se. Den heter EV10 eller "Everyday Vote 10". Det handlar om att man ska som guldmedlem rösta på minst 10st olika stall varje dag. Vad man röstar på stallen spelar absolut ingen roll. Huvudsaken är att man röstar. För röstar man på minst 10st olika stall på en vecka, så har man på söndagen röstat på hela 70st stall. Det förintar fusk, om alla guldmedlemmar följde EV10 metoden hade vi förmodligen aldrig blivit besvikna över vilka som vunnit stalltoppen... Men nu har jag kommit fram till att man kanske skulle försöka föreslå att göra EM10 - Everyday Mail 10. MÅNGA klagar på att de ALDRIG får några mejl. Typ ALLA av de skickar ALDRIG själv några mejl :P Det är en ond cirkel. Om alla medlemmar skickar 10st unika mail till 10st olika stall varje dag. Då skulle alla ha någon att mejla med om än bara tillfälligt.


Rosetter då? Går det att bli känd med rosetter? Det gör det absolut. Om det är ens egna bilder som vinner. Ju fler djur med ens EF/ER bilder som vinner rosett ju mer trissas efterfrågan på dina djur upp. Fast om det blir så att det bara är dina djur som får rosett i utställningen vecka efter vecka börjar folk misstänka fusk. Fusk brukar innebära att ens stall blir väldigt ickeomtyckt, åtminstone av de som tycker att man fuskar.

Köpta rosetter kan man inte bli känd med. Jag vet ingen som har blivit känd för att den har haft många rosetter i stallet. Jag får inte mer mejl för att jag har rosetter i stallet. Däremot får jag massor av mejl jag inte vill ha "får jag köpa din rosett för 11sp? du är den snällaste på hela stallet om jag får det" osv.

Om stallet.se var ett djur - då hade det varit ett vanedjur. Ett djur som äter samma mat varje dag av varje år under hela sitt liv. Ett djur som sover vid exakt samma klocklag varje dag under resten av sitt liv. Stallet.se är svår att förändra. Det är svårt att få in nya trender, nya idéer, nya koncept. Stallet.se djuret kanske äter bananer, men när en ny stallplanstrend kommer, kommer stallet.se djuret på hur man tillagar bananen. När man försöker införa något som är mycket större än ett trend, är det som att få stallet.se djuret att pröva på att äta ett äpple. Den kanske smakar, men spottar ut för den är VAN vid sina bananer och vågar inte eller vill inte ens överväga att kanske prova något nytt!

WTF? Är väl grundtanken som slår alla nu, stallet.se = djur? Döööh...

Men vad jag menar är mer, stallet.se har under alla år varit 100% fokuserat mot bilder, fotografier. Det gör det väldigt, väldigt svårt att slå sig fram som någon som föder upp ritat. Solbacka och ett fåtal andra har lyckats bra med att få sina stallet.se djur att prova på att äta äpplen. Tyvärr kommer det inte vara lika lätt för alla. Men det beror INTE på hur bilderna ser ut.

Man kan rita hur snyggt som helst utan att få några kunder, fast och andra sidan kan man fotografera och eller ha "tillståndsbilder" utan att få sina djur sålda då heller... Men vad jag vill ha sagt egentligen är mer... GE INTE UPP. Och det finns INGENTING som hindrar en från att ha blandade bilder i stallet. 

Typ... Kan man fotografera hästar = hästfoton i stallet och hey det är kul att rita - mina kattbilder blir ju skit söta = ritade katter. I samma stall.  Lite blandat om kändisskapTyvärr kan man få räkna med att det går trögt i början. Men det är samma sak med andra bilder med inte bara ritade bilder ratas :P Även om det händer

Copyright, Google och PUL

Under mina år på stallet.se har jag iakttagit ett mönster som typ alla medlemmar har. Framför allt de som fyller sina stall med tillståndsbilder eller helt enkelt andras bilder. Så fort de har ett djur med en, av de själva, egenfotad bild, kanske rent av på deras egna djur. Så tapetseras hela bilden och hela designen och all text på djuret med COPYRIGHT och man ska visst dö om man petar på bilden :P Grejen är ju att ALLA bilder på s.s har en rättmätig ägare, jag utgår ifrån att de flesta fotografer känner så om sina bilder med. Fast än de inte skriver ut det. Tycker bara att det är lite komiskt...

En hel drös medlemmar här, som använder stulna bilder. Eller som det slätas över "en fin bild jag hittade på google" vilket ju är stöld... Kör med argumentet "de får skylla sig själv om de lägger ut en bild på google". Nu är det ju så att man inte lägger ut sina bilder på google utan man lägger ut de på till exempel sin hemsida. Google är lite som ett gigantiskt bibliotek. Ett bibliotek som samlar på sig massor av böcker (=hemsidor). Man kan som hemsideägare visserligen välja om man vill dyka upp på google eller ej. Men det är oftast osmart att inte vilja dyka upp (för då får man inte några besökare).

Stuterier, kennlar och andra uppfödare (som exempel) behöver ofta ha en hemsida där de kan visa upp sina avelsdjur så att andra uppfödare kan se hur deras djur ser ut, vad djuret har presterat på tävling och utställning så att de kanske kan para sina djur med varandra. Det är också ett jätte bra sätt att hitta köpare till hästar/djur de säljer, både ungar och vuxna. Sådana sidor är VÄRDELÖSA utan bilder. Det är inte deras fel om du råkar falla för deras bilder, däremot är det ditt fel om du snor deras bilder och använder utan tillstånd och sen blir anmäld för det :P

De flesta på s.s har hört talas om något som heter "Copyright" fast väldigt få vet vad det egentligen innebär. De flesta vet dock att det ska förhindra stöld av bilder och text (samt koder). En annan bortförklaring till bildstöld (se första stycket i den blåa rutan) är "Det fanns inga copyright märken på sidan". Det är typ den sämsta anledning någonsin att sno bilder från en annan människa. Om jag tar en bild på min katt och lägger ut bilden på bilddagboken så är den fortfarande min. Och bilden kommer att fortsätta vara min även om det inte står min copyright där bilden visas. Om jag tar en bild på min katt idag så har jag och mina släktingar copyrighten på bilden 70år EFTER min död. Efter 70år kan vem som helst använda bilden till vad de vill :P Så min bild kan vara fritt fram att använda typ år 2140 om jag inte är helt fel ute (vilket jag säkert är XD).

Trots att det är på det sättet så kommer ju inte stölderna upphöra i första taget (fast ju mer man informerar om det ju fler går över på den goda sidan xD). Så hur ska man skydda sina bilder från stöld under tiden? Personligen kör jag med följande:

Inget fotografi som är EF av mig lämnar längre stallet utan:
* Mitt för och efternamn
* Mitt stallnamn
* Djurets namn skrivet på bilden
(* Djurets id nummer skrivet på bilden)

Då är det bergis någon som säger typ "men man kan luras om vad man heter". Och ja man kan väl skriva någon annans namn. Fast om det är ens egna bilder så vill man nog inte det. Skriver man sitt eget namn på en bild man inte äger själv är det minst lika mycket stöld - även om man har tillstånd från fotografen att använda bilden! Låtsas man vara fotografen, och skriver dens namn och "leker" att man är hon eller han så är det inte längre en oskyldig lek på en internetsida. Att låtsas att man är en annan människa finns det en lag mot, den lagen förkortas PUL (person uppgïftlagen) och man kan åka på böter och fängelsestraff om man bryter mot den lagen.

Lyckligtvis är det inte alls många på s.s som bryter mot PUL däremot var det ett stall nu i höst som gjorde det, ganska stort stall dessutom. Som inte bara låtsades vara någon annan utan även snodde bilder på personen. Väldigt taskigt. Det senaste jag har hört om det (vet inte om det stämmer dock) är att det ska bli rättegång och sådant om det hela. Inte så kul för den som gjorde det. Men ärligt talat vem sjutton bryr sig? I sådana situationer får personen faktiskt skylla sig själv! För att citera mig själv... 

"Orka vara någon annan när det är svårt nog att vara sig själv!"


Ritat - mest personligt

Detta nummer har varit det svåraste att skriva hittills, eftersom det är tredje gången jag ser mig på det. Det handlar om tillståndsbilder som är annat än fotografier (tror jag XD). Plus lite mer pepptalk xD Varning för mycket text och mycket flumm!


Vanliga blyertsteckningar, line art, digitalateckningar, skisser. You name it. Allt som räknas som ritat... Alla sådana bilder är fullproppade med personlighet, personlighet från den som har gjort bilden. Personlighet ihop med skicklighet, flera års övning och engagemang. Vilja att lyckas, viljan att få det resultat man eftersträvat. Sådana bilder spenderas minst några timmar på att göra, sådana som det inte bara är att stega ut i första bästa hästhage och ta en snabb bild och vara tillbaka hemma inom tio minuter och redo att ladda upp den i sitt stall inom fem-tio minuter till. Många ritade bilder tar ca. 10-20 min att skissa på, 10-20 min att göra grundarbetet på, 1-2 timmar att göra klar och slutligen ungefär lika lång tid att finputsa. (Eller mycket längre tid än så). Bilder som tar tid är oftast kvalité, en sann kvalité som är en fröjd att se. Riktigt avancerade ritade bilder tar uppemot ett och ett halvt dygn att göra (eller mer), men så är de riktigt snygga också.

Sådana bilder ser man inte ofta här, mest för att ingen eller väldigt få på s.s har ork, tid och framförallt tålamod att göra sådana bilder. De man ändå ser av den kalibern är med ganska stor sannolikhet stulna. För egen del hade jag inte lånat ut sådana bilder till någon, om jag var duktig nog att göra sådana bilder. Inte bara för att man har lagt ner så lång tid på bilden utan även för att ens personlighet sitter i bilden. Man vill inte ge bort sin personlighet som om det vore skräp.

Själv tycker jag dessutom att det skulle kännas konstigt att se någon annans personlighet insprängt i ett annat stall, för man ser så tydligt när någons teckningar inte är dens egna. Typ när tecknaren är en 22årig amerikansk lejonkungendyrkare som gör riktigt drop dead georgeous bilder och stallet som bilderna läggs in i är en 13årig tjej från Skövde som knappt kan rita en snigel utan att det ser ut som en buss. Det kvittar lite hur mycket tillstånd stallet än har att använda bilderna. Det kommer alltid i mina ögon att kännas som om något är fel. (spec. om stallet föder upp de djuren).

Det finns förstås de som är riktigt duktiga tecknare på stallet.se också, både kända och okända, de okända är nästan de bästa, i alla fall av de jag känner. En sak jag just i detta ögonblick kom att tänka på är också att... Egentligen är ALLA som gör stallplaner någon form av tecknare. För de allra flesta stallplaner är ritade i något program av er andra medlemmar. Därför är de ER (Egenritade). Jag kanske är helt ensam om min åsikt... Men jag föredrar nog nästan när det bara finns en grafisk själ per stall. Så som i att man ska försöka göra sin egen grafik. Annars blir det ju lite som ur en westernfilm. En fasad som är flera gånger snyggare och välpolerad utåt. Och när man går in i huset eller ställer sig på andra sidan huset (på innergården) ser det ut som ett ruckel redo att rivas när som helst.

Stå för vem du själv är som person, visa din personlighet i ditt stall. Det du själv kan skapa är kanske under renoveringsbehov, men du blir som sagt tidigare inte bättre på att göra grafik av att inte göra något åt det. Så varför stressa med att putsa fasaden, och inte istället bygga upp huset från ruckel till snygg, stadig fastighet med tiden?

Om du inte vet HUR du ska göra för att bli bättre på grafik, kodning eller liknande. Eller inte vet vart du ska starta för att skapa ditt drömstall... Kan du ju alltid ta ett besök till hemsidan Ogiltig (det är den första sidan som dyker upp på google om du söker). Den sidan har mängder med photoshop, gimp, paint hjälpsidor (för andra program med) och dessutom en kodskola med gratiskoder. S.s medlemmen Overkill driver denna sidan med hjälp av sina vänner (varav jag är en av dem xD).


Efter lite mer betänketid till detta ämne (för varje nummer tar typ max 1h att skriva och samla inspiration till) så tänkte jag att det kanske kunde vara på sin plats att tillägga att men förstås kan ha andras grafik i sitt stall... I form av hästar och djur och deras designer. Även om de är ritade av någon annan än en själv x) Huvudsaken skulle jag säga är nog att någon s.s medlem är skaparen av bilden, av många olika anledningar. Men aja x)

Känd / Ökänd

Stallet.se är egentligen bra mycket mer än bara ett spel, en sida som alla andra. Det är mer än ett spel. Mer än ett vanligt tidsfördriv. Det är en plats där det spenderas massa tid. Där folk byter åsikter, där man präglas och utvecklas.

KÄND:
Om man ska ha chansen (som redan i chans stadiet) är ganska liten. Att över hela taget bli känd, som i super känd (under en längre tid) på stallet.se. Måste man som jag tidigare nämnt i andra nummer, sköta sina kort rätt.

Det betyder inte bara det som står skrivet i det numret utan man måste sköta korten rätt på annat håll med. Inte bara i sitt eget stall. Man vill nå framgång, på ett eller annat sätt på ett POSITIVT sätt. Gör man det på ett negativt sätt blir man istället Ökänd. Det är också en sorts kändhet. Men den är inte bra, på något sätt och vis.

Vi kan göra en liten repetition... För att bli känd gör man bäst i att bli bra på grafik, dels för att andra kan se att du anstränger dig med ditt stall och inte försöker köpa dig framgång. Se till att försöka i den mån det går att ha egenfotade bilder, det blir roligare för dig själv när det går bra för dina djur. Det är roligare och personligare för andra när du bjuder på dig själv.

Tillstånds bilder går också bra, men inte lika bra. De må kanske vara snyggare än EF bilderna. Men de är inte på långa vägar personliga. Om tillståndsbilder används, gör det på bästa möjliga sätt. Att hemlighetshålla fotografen får folk att bli misstänksamma. Blir folk misstänksamma kan de anklaga dig för stöld. Ankalas du för stöld är du på god väg att bli ökänd.

Försök framstå som seriös. Seriösa stall kan flumma ut även de. Men inte hela tiden, inte jämt. Seriösa stall följer stallet.se's regler. Regelföljare blir aldrig ökända.

Var social och hjälpsam. Hjälpsamma medlemmar har lättare att nå toppen även om de får det kämpigt att nå upp till toppen bara på den vägen. Sociala medlemmar får vänner, även om dessa inte nödvändigtvis måste finnas på vänlistan (den fungerar inte ens). Vänner och "beundrare" är det som gör andra stall kända.


ÖKÄND:
Ökänd är, om du har läst den svarta textstalpen, något negativt. Ökända stall är lika ovälkomna in i gemenskapen som om stallet hade drabbats av pesten. Det mest "kända" av de ökända stallen i stallet.se's historia är Dennasyrra. Som hackade på sidan och skrämde slag i medlemmarna för några år sedan. Ökända stall gör sig ökända genom att göra sådant som bryter mot alla regler man kan komma på.

För att bli ökänd bör du till exempel lura andra medlemmar på stallpengar, göra intrång i andras stall och sno stallpengar, djur, hästar osv. Och sen kanske radera stallet. Stall har blivit ökända genom att lura andra medlemmar på guldmedlemskap och förstås, klassikern. Genom att sälja stulna bilder. Eller djur med stulna bilder. Visst sådant förekommer varje dag att djur med google bilder säljs. Men få blir kända med stulna bilder. Och när det uppdagas att de har stulit bilderna på deras superkända djur så blir de ökända.

Den skaran medlemmar som är ökända har som tur är aldrig varit hög och nu för tiden är den ännu lägre. Även om det fortfarande finns kvar en skara medlemmar som andra aktar sig för. Men ökända stall kan också ha vänner, vänner som inte ser eller vill se det negativa i stallet. Eller som inte har fått se det ännu. Några har ju försökt köpa sig framgång, bland annat genom att köpa redan kända stall. Det finns en, särskild som jag tänker på nu. Men jag tänker inte yppa vilket stall det är...

Stallet köptes för över 1000kr - märk väl, inte stallpengar utan riktiga kronor. Fast man inte får köpa/sälja saker för riktiga pengar på stallet.se. Många har dyrkat detta stall, även efter köpet. Kanske för att själva köpet aldrig kom ut. Köparen ser jag som ökänd, jag vill helst befatta mig så lite som möjligt med den.

När bluffen avslöjas

En kompis kom med en idé till vad jag skulle skriva, i alla fall nämna här i tidningen.. Jag nappade på idén för det är en viktig påminnelse. Denna händelse är sedan länge bortglömd av de flesta på stallet.se, och den/de som skapade händelsen vill nog helst att det ska förbli bortglömt. Jag censurerar stallnamnet till hela händelsen. Men de som var med, de som kommer ihåg det kanske outar det x)

En gång i stallet.se snart 8åriga historia fanns det ett stall. Det var ett mycket stort stall, i den tidens mått mätta var stallet säkert lika kända som Copa, Grön ja till och med kanske Askmoln. Stallet födde upp hästar, dessa hästar såldes för 400sp (eftersom det var högsta summan man kunde sälja djur för på den tiden). Stallet massproducerade hästar under en lång, lång tid. Och deras besökare/fans köpte häst på häst, alltid för minst 400sp. Sen kom det fram att detta kända stall använde tillståndsbilder. Och när det nystades med i denna historia kom man fram till att det kända, kända stallet använde stulna bilder.Då bör man komma ihåg att de förmodligen skpade över 100st hästar, kanske uppemot 200st eller ännu fler. ALLA dessa hästar fick sina bilder raderade. INGEN av dessa hästar blev längre värda ett skit.

Så visst, det går att bli känd på stulna bilder. Men när det uppdagas att bilderna är stulna blir man ökänd och hatad, och då inte hatad som i "buh ingen hälsar på mig när jag går in i chatten", ":( jag får inga mejl, alla hatar mig :(", "mina djur får aldrig rosett och ingen köper min grafik, jag måste vara hatad :("Utan verkligen, hardcore. Rakt på sak. Andra medlemmar som verkligen, inte tycker om en, som dessutom visar sitt ogillande.

Skriv upp vad du tjänar

Under hela 2009 höll jag koll på alla djur som skapades, avlades fram, köptes in och såldes. Varenda en av dem skrevs upp på en lista ibland sidorna i stallet (som inte var synlig för andra). Något som jag kanske borde skrivit upp var utgifter för tjat och sådant, övriga kostnader helt enkelt. För jag slösar alldeles FÖR mycket på tjat - tyvärr...

Min "lista" har sett ut så här:
Hästar:
Skapat:
Avlat:
Köpt:
Sålt:

Hundar:
Skapat:
Avlat:
Köpt:
Sålt:

Katter:
Skapat:
Avlat:
Köpt:
Sålt:

Kaniner:
Skapat:
Avlat:
Köpt:
Sålt:

Inkomst:
Hästar:
Hundar:
Katter:
Kaniner:

Utgifter:
Hästar:
Hundar:
Katter:
Kaniner:

Månad för månad (vad man tjänar och förlorar)
Januari:
Februari:
Mars:
April:
Maj:
Juni:
Juli:
Augusti:
September:
Oktober:
November:
December:


Nu råkade jag någonstans på vägen räkna fel så jag vet inte exakt om mina månads siffror stämmer :P Men köpte under 2009 sammanlagt: 149st djur, avlade fram/skapade: 8 djur. Och viktigast av allt. Fick iväg hela: 154st djur. Jag köpte/avlade/skaped djur för sammanlagt: 3253sp MEN, viktigast av allt. Såldes djur för sammanlagt 7128sp. Om jag inte hade varit en tjatmissbrukare hade jag med andra ord tjänat nästan 4000sp (7128 - 3253 = 3875sp)

Hur många av er har hittills trott att det har varit möjligt att tjäna flera tusen stallpengar på att sälja djur med EF bild, djur som man inte ens har fött upp själv utan köpt in? Jag har satsat på att köpa billiga djur i år. Billiga djur med fina namn. Oftast oavlade djur (men inte alltid). Under året har de alla kostat MAX 100sp men oftast mellan 25-50sp. Man behöver inte vräka på det dyraste pris man kan komma på direkt. De flesta av de som köpt djur har varit "okända". Det är som sagt i ett av de tidigare numren av GIAN att man ska skaffa kunder som är både rika och fattiga. Ju större efterfrågan dina djur får, ju mer kan du höja priset. Men att börja på ett högt pris är faktiskt inte att rekommendera. Om man inte håller absolut världsklass redan från början. Men sådan världsklass håller inte ens de flesta stora stall som ses som kända.

Undvik att bli anmäld

Detta nummer kommer handla om regler som finns på stallet.se, det är faktiskt en hel del regler. Får försöka att inte göra det här numret för tradigt ;P I teorin handlar det här numret om reglerna och hur man undviker att bli anmäld.

Till att börja med så övervakas stallet.se dygnet runt av lite olika personer. Allting som skrivs, tjat, chatt, gnägg och även mejl och hästböcker - all information samlas så att supporten kan gå tillbaka och kolla mejl och sånt. Supporten är inte den som sitter och övervakar dygnet runt. Utan det gör moderatorer. Förr hette denna grupp "Crew". Moderatorerna är dolda och ingen vet vilka de är. Men huvudsaken är att de finns!


Alla stallet.se's regler finns att läsa i menyn (de länkarna högst upp) under Hjälp - Frågor & Svar. Men det kan vara jobbigt att leta efter en regel man inte vet namnet eller så på. Den vanligaste dagen att bli anmäld på är förmodligen söndagar. Då kommer många på att stalltoppen snart avgörs och massa tjat börjar plötsligt handla om stalltoppen. "Vem ska du rösta på?", "Vem tror du vinner?" osv. Jag är osäker på om hurvida detta räknas som rösttiggeri. Men anta att vissa kanske gör det. Om man blir anmäld för stalltoppen-röst tiggeri i tjat så blir man:

1. Spärrad en vecka från tjat
2. Får alla sina röster raderade ur stalltoppen
Ber/frågar man om röster i gnägg och chatten blir man istället spärrad en vecka från att använda de funktionerna. Och förlorar rösterna som man fått under veckan.
Man får faktiskt be om röster över mejl och hästbok. Men BARA till de stall som skriver ut i sitt stall att de vill ta emot röstmejl. Alla andra som får röstmejl kan anmäla det som rösttigg.


Så var de det där med länkar... Alla länkar till andra sidor är portade från chatten, gnägget och tjat. Alla som skriver ut sin bloggadress, hemsideadress eller liknande riskerar att bli anmäld och spärrad i 7 dagar. Stallet.se vill inte att man gör reklam för andra sidor på deras sida. Det kan bero på lite olika saker tillexempel kanske de inte vill förknippas med vad som står på de sidor man länkar till. Vill man ha besök i sin blogg kan man ju skriva i sitt stall vad man bloggar om så kan de som vill läsa ens blogg mejla och få adressen på så sätt. Sen moderatorerna och support började ta i med hårdhandskarna mot de som skickar länkar på stallet.se har många börjat skriva tex "BESÖK MIN BLOGG länk i stallet". Än en gång är jag osäker, det är möjligt att man kan bli anmäld av sådant också. Om inte annat är det ju väldigt trist när hela stallet är tomt öde och allt bara fokuseras på bloggen...



Men okej, stalltoppenrösttiggeri är ju inte bra, då blir man ju nollställd... Hur är det med utställningen? Stallet.se vill att alla ska ha en ärlig chans att vinna rosett. Även om man ligger utan internet och är jättesjuk. Röstningen ska inte påverkas av vem som gör mest reklam för sitt utställda djur! Alltså om man ber om röster, tigger röster, erbjuder något i utbyte mot röster osv. i tjat, gnägg och chatt. Kan man bli anmäld. Blir man anmäld blir man spärrad i en vecka från att använda den funktionen. Dessutom tas djuret man ställer ut bort från utställningen. En annan sak man inte ska göra är att länka ett utställt djur till tjat, eller länka det alls när det är utställt. Länkade tjat räknas nämligen också som tiggeri även om själva meddelandet handlar om något helt annat.
Man får inte skriva hela långa meningar med enbart stora bokstäver. För på internet betyder det att man skriker. Dessutom blir det svårläst om alla skriver med bara stora bokstäver.
Upprepar man samma meddelande många gånger kallas det att spamma. Spammning är något som man kan bli anmäld för på typ alla funktioner som finns på s.s

Spammar man i gnägg - 7 dagar spärrning från gnägg. Dessutom finns ens inlägg kvar i minst 3 månader. Och under de månaderna kan man bli spärrad för spam igen om ingen tar bort inläggen (det görs för hand av moderatorerna och de har förmodligen inte tid/ork att plocka bort spam inlägg jämt och ständigt)

Spammar man i chatten - 7 dagars spärrning från chatten. Spammning gäller både exakt samma inlägg som skickas många gånger om. Men gäller också liknande meddelanden. Så om man skickar ut följande tre meningar;
"Säljer billiga hästar"
"Billiga hästar säljes"
"Hästar säljs billigt"
Kan man bli anmäld för spam.

Spam i mejlen går också att bli anmäld för, spärren ska dock bara sitta i bara 1-2 dagar. Det gäller alla mejl som är "kopiera och skicka vidare" även alla träningsmejl och virusvarningar.
Om du ser någon som bryter mot någon regel av de regler som finns på Frågor & Svar så kan du anmäla det till support. Det är många som klagar på att många fuskar i tex utställningarna genom att skicka tiggeri tjat och sånt. Men ingenting kommer göras om ni inte anmäler det. Den som blir anmäld får inte reda på vem som har anmält. Om du vill ha en rättvisare stallet.se miljö är det upp till dig som medlem att anmäla de regelbrott du ser.
I korta drag är det följande regler man ska följa i första hand om man vill undgå att bli anmäld.

1. Skriv inget som kan tolkas som rösttiggeri i tjat, gnägg eller chatten.

2. Länka inte dina utställda djur

3. Skriv inte länkar i tjat, gnägg eller chatten.

4. Skriv bara med små bokstäver, stor bokstav i början av meningar och namn eller på enstaka ord som ska vara extra tydliga i en mening.

5. Upprepa dig inte, en gång är ingen gång, två gånger kan vara ett misstag men tre gånger är alltid spam!

6. Se upp med vad du skriver i gnägg, det finns kvar i minst tre månader under den tiden går det att bli anmäld för det om det bryter mot någon regel. 

7. Anmäl de regelbrott du själv ser. Reglerna går ut på att göra så att alla trivs på s.s

8. Läs på reglerna på Frågor & Svar under Hjälp i menyn. Stallet.se supporten räknar med att alla ska vara medvetna om dessa regler.


OBS! Vissa kan anmäla flera djur till samma utställning från samma stall. Men de som gör det riskerar att få alla djur diskvalificerade ur utställningen. När man får ett djur diskvalificerat får man inte några stallpengar tillbaka. Det bästa är att inte över hela taget nämna utställningen eller stalltoppen på något ställe där någon kanske kan tolka det som rösttigg!

Sälja bilder?

Har man en kamera och djur att fotografera kan man ju sälja sina bilder. Eller bli någons privatfotograf. Detta nummer kommer inte handla om den typen av bildförsäljningar utan den typ som jag anser är fel. Dvs när man säljer bilder som andra har fotograferat.


Rätt ofta, när man kollar på framsidan där de senaste HD bilderna presenteras. Ser man bilder som säljs. Ungefär 50% av de är egenfotograferade av den som laddat upp dem på s.s den andra hälften har fått tillstånd att använda bilderna. När man ber om lov om att få använda något på stallet.se så frågar man ju faktiskt bara om man får låna bilden. Får man tillstånd så är bilden fortfarande bara lånad men DU får använda den. Men DU får inte använda den som din egen bild. Om du lånar en bok på biblioteket har du tillstånd att läsa boken. Men du får inte sälja den vidare. Skillnaden är att en lånebok måste tillbaka till bibblan efter en viss tid. De bilder du lånar lånar du på heltid. Men fortfarande får du inte sälja bilderna vidare. Eftersom det är DU som har lånat dem.


Många fotografer som ger klartecken för bildanvändning på stallet.se vet inte hur sidan fungerar. De vet oftast hur internetspel fungerar eftersom de mycket möjligt har fått för förfrågningar från medlemmar från andra spel. Men de spelen liknar inte stallet.se, på långa vägar. Tänk dig själv in i situationen, du har en kamera. Massa djur att fotografera. Du är bra på att fotografera och älskar ditt jobb. Du tjänar riktiga pengar på att fotografera. Och har ett galleri på din hemsida för att visa upp blivande kunder hur dina bilder ser ut. Dessutom bor du i typ Tjeckien och kan bara tjeckiska och engelska. En dag får du mejl från en tjej i Sverige som frågar om hon kan få låna dina bilder till ett djurspel. Efter att ha tänkt efter en stund svarar du att det går bra. (För du vill ha fler besökare på din sida, besökare som kanske blir kunder, som du kanske kommer tjäna pengar på). Månderna går, besöksräknaren på hemsidan går inte upp nämnvärt. Du får inte fler kunder än förut. Du börjar undra om tjejen från Sverige verkligen började använda bilderna?

Sen börjar du få mejl från svenska/norska/finska tjejer nästan varje vecka. Alla vill låna dina bilder. Alla får låna dina bilder. Men fortfarande inga kundtillströmning. Till slut börjar du tveka att godkänna bilderna för användning. Och då! Får du mejl om att dina bilder säljs mellan medlemmarna. Att dina bilder används utan att någon får veta vem som har fotograferat dem. Dina planer på kundtillströmning är förbi. Just nu suger det att vara du. Och du kommer hedan efter svara nej på varje förfrågan om bildtillstånd.


Personligen, skulle jag aldrig VÅGA ha tillståndsbilder i mitt stall. Åtminstone inte om jag inte VET vem fotografen är. Därför är det viktigt att skriva på bilderna vem som äger bilden egentligen dvs fotografen. Inte för att jag är kräsen, utan för att det står i Svensk (och kanske även internationell) lagstiftning att man måste ange fotografensnamn vid bilder man lånar. Det måste tidningar också göra om de inte har egna fotografer som inte kräver detta.

Jag vågar inte ha tillståndsbilder i mitt stall för att... Om fotografen hittar sina bilder i mitt stall, även om det inte är jag som har laddat upp bilden på det djur/design/whatever jag köpt så kan jag bli polisanmäld för bildstöld. Fotografen kan få ut ca 5000kr per stulen bild. Så är det en design med tre bilder stulna från fotografen så blir det 15000kr som jag måste betala till den. Jag vet inte hur ni känner i den här frågan. Men jag vill inte betala 15000kr till en fotograf för att ha ett snyggt stall eller ett snyggt djur. Hellre fula djur i sådana fall.


Och nu sitter säkert några och säger "Pah! Det där kommer ALDRIG hända mig!" men... Det kan hända alla, alla som har tillståndsbilder. Jag vet många svenska fotografer som fått sina bilder stulna, av folk som på s.s skriver att de har tillstånd. 

Dessa fotografer har begärt ut ersättning för stölderna. Dvs pengar. Och en hel del av dem har fått pengar för stölderna med. Det kan hända alla som inte ser upp med vilka bilder de har i sina stall - alla!

Mitt tips till de som använder tillståndsbilder:
*Skriv fotografens namn på bilderna eller deras hemsideadress. Då kan oroliga medlemmar dubbelkolla så det finns tillstånd. Dessutom är risken mindre att bli anklagad för stöld.
*Redan när ni mejlar och ber om tillstånd, förklara för fotograferna vad bilderna ska användas till - så slipper fotografen bli knäckt när den får se sina bilder spridda över s.s. Visst fotograferna kanske säger nej pga informationen. Men det är väl bättre än valfri annan reaktion x)
*Sälj inte bilderna löst, det är DU som har tillstånd att använda dem. Inte den som köper bilderna.

Tips till er som köper djur/bilder:
*Kolla alltid på bilden om det står vem fotografen är. Jag avråder från att köpa djur med bilder där fotografens namn inte står med.
*Om du är osäker på om bilden är stulen eller ej, försök hitta ursprungsägaren till bilden. Ibland har de skrivit på sin hemsida att de inte lånar ut bilder. Då ska ni förstås inte köpa djuret utan istället satsa på att anmäla säljaren till supporten (skicka med adressen till sidan med originalägaren till bilden)
*Egenfotograferat är alltid bäst är min filosofi. EF har MYCKET mer personlighet än många tillståndsbilder. Det är personligheten man är ute efter. Hellre en ful EF än en snygg tillstånds bild x)


En liten mininotering är dock att även jag använder tillståndsbilder ibland, så det dömms inte ut helt och hållet. Däremot följer jag alltid fotografens krav. De bilder som jag använder är sådana bilder man måste göra om totalt för att få använda (typ klippa bort bakgrunden på hästen och stoppa in i en annan bakgrund). Och förstsås då skrivs alltid fotografuppgifter PÅ bilden. [Sånna bilder är inte poppis på s.s så de bilderna gör jag till spelet ponybox istället :P]

Räkna besökarna

Jag vet inte om det här är överkurs ... Men det är i alla fall en sysselsättning som jag gjorde första året i mitt stall. Om huvudmålet är att få så himla mycket besökare att du själv nästan blir förvånad över hur mycket det är. Då bör du släppa alla andra större mål och bara ha besökarströmmen som huvudmål.

HUR MÅNGA BESÖKARE KAN DITT STALL FÅ PÅ ETT ÅR?

Hur, när och varför räknar man besökarna?
Har du någonsin undrat hur många besökare du får på en vecka? På en dag? Per månad? Det är rätt svårt att veta om man inte för statistik på hur många besökare man får. Om du ska räkna dina besökare, bestäm ett klockslag då du ska försöka logga in och hämta upp dagsskörden av besökare. Skriv sedan upp datum för datum hur många besökare du fått.
Om du tänker pröva att göra detta under en period då kan du även pröva detta (eller komma på egna saker att prova):
* Studera vilka tjat som ger bäst besökare
* Får man mer besökare av att vara aktiv i gnägg?
osv. Din fantasi sätter dina gränser!

Mina listor såg ut så här (kort utdrag)

9/3 - 19:13=19713
10/3 - 21:38=20167
11/3 - 18:02=20411
12/3 - 02:13=20657
13/3 - 06:59=21053
14/3 - 01:42=21512
15/3 - 06:39=21712
16/3 - 22:08=22418 

På det här sättet ser du med egna ögon hur mycket din besökarskara växer. Även om det vissa dagar känns som om den har sått stilla på samma i evigheters evigheter så brukar det faktiskt inte vara så :P
Om du börjar typ den 1/1 och skriver upp enda till 30/1 alla besökare du får mellan de datumen.

Ta besökarna du fått på 30/1 minus de besökarna du hade 1/1 = hur många besökare du fått på en månad.

Exempel:
30/1 - 559
minus
1/1 - 325
likamed
234st besökare

"Det är lätt att bli känd!"

Är det lätt eller svårt att bli känd?
Många svarar att det är jättesvårt. De som har lyckats med det, säger att det är enkelt. Och det är det. Om man spelar sina kort rätt.

Om vi säger så här, kändisskap handlar om följande saker:
*Många känner igen ditt stall
*Du får många besökare

Vad ska man göra för att lyckas med de två punkterna?
1. Skicka många tjat
2. Skicka många tjat

Ingen vågar nog gissa hur mycket sp som går åt v-a-r-j-e dag till att skicka tjat.

Stallet.se är som ett kretslopp. När man skapar sitt stall är man absolut längst ner i kretsloppet. För att komma upp sig måste man göra flera olika saker för att få det att gå runt. 

För att få besökare måste man skicka tjat, för att skicka tjat måste man ha stora resurser med stallpengar. För att få stallpengar måste man ... Ja det var just det. Den här delen som är SÅ viktig. Men som många fuskar med.
Köper kändisstall grafik? Köpte Askmoln sin grafik? Köpte de alla sina kaninbilder? Ja, ni kanske fattar. 

Ursäkterna till detta är oftast:
*Jag är dålig på att göra designer/stallplaner
*Jag har ingen kamera / jag har inga djur att fotografera
Och jo det kan ju bli ett problem. Folk med EF bilder som gör allt annat "rätt" lyckas lättare än alla andra.
Hur många stall kommer du ihåg på rak arm som blivit kända med tillståndsbilder? Just nu kanske 5 namn dyker upp. Men försök tänka på stall som var kända för 1-2år sedan som använde tillståndsbilder.

Kanske är jag ensam... Kanske inte.. Men jag kommer inte på en enda som blev känd med tillståndsbilder... Som är känd fortfarande. Däremot kommer jag på flera som blev kända med EF bilder som fortfarande kan sälja ett djur för 1000sp.
Att köra på ursäkten "jag är dålig på att göra grafik :(" och sen köpa allt till stallet kommer ju faktiskt aldrig göra dig bättre på att göra grafik.

Ju mer man övar desto bättre blir man. Så är det och det kommer alltid att vara så. Fråga runt bland de kända stallen och se om de har kvar några av sina första designer, jag kan nästan slå vad om att de är riktigt... ofina/fula. I alla fall väldigt mångas.
Vad gör man sen då? När man har gjort egen grafik, har egna bilder och dessutom hunnit med att sälja grafik och fått stallpengar. Skickat massor av tjat? 

Då är det dags att börja med någon vettig sysselsättning. Den allra vettigaste som inbringar MASSOR av stallpengar är INTE uppfödning. NEJ NEJ NEJ säger jag på den punkten. Uppfödningar SLUKAR pengar. Om du inte är super känd, rik eller har riktiga kvalité bilder som ingen annan har.

Vad ska man göra för att tjäna massor av stallpengar som man dessutom blir känd av att göra? Om uppfödning inte är svaret, vad är det då?

Mitt allra bästa tips är följande:
*Köp in BILLIGA djur med fina namn
-husdjur för 11-12sp
-vältränade hästar för max 20sp

*Ge det nya djuret/hästen en ny bild, om den gamla inte är toppklass (och den nya är det)

*Gör en fin design, gärna med kodningar som inte är så vanliga. Om du kan, så gör en animering till djurets design.

*Sälj djuret/hästen
-minst 25sp för ett husdjur men inte mer än 100sp heller
-minst 35sp för en häst, basera på hur tränad den är och kvaliten på bilden och designen men inte mer än 150sp.

Det viktiga här är:
*Skapa kvalité
*Få kunder inom ALLA klasser (rika som fattiga)
*Ju mer känd ditt stall blir och de djur som passerar ditt stall ju mer kan du höja priset på dina djur

Bli ALDRIG girig -
Du blir känd, får mycket besökare, stallpengar osv med tiden. 

Låt det ta den TID det tar-
Även om det skulle ta dig flera år.

STRESSA inte -
Andra märker av det och risken finns att de börjar ogilla dig


Om du inte kan vänta och vill bli känd omgående. Måste du nog bli medlem på någon av de andra språkversionerna av stallet.se, det är inte mycket lättare/svårare där än här. Men konkurrensen HÄR är MYCKET större.
Som sista tips...
Starta inte stallfrågor med "Är jag känd?" du kommer bara bli besviken om ingen tycker du är känd :P Och jag skulle nog våga säga att stallfrågor med "Vad skulle du ge mitt stall i stalltoppen?" frågor går bort det med. Inte minst för att andra kan ta det som att man tigger röster = få rösterna raderade.

Bli lurad på grafik

Då och då. Eller egentligen kanske rättså ofta. Ser man folk som blivit "lurade" på design, alltså säljarna har knåpat ihop en design, stallplan eller whatever. Som de säljer men får inte stallpengar för arbetet. Det är förstås kanske inte så kul.. Men det är inte säljarens undergång även om det nästan alltid verkar som det.
Tänk dig att du har suttit och knåpat ihop en design i någon timme. Beställaren har varit väldigt specifik med vad den vill ha. Designen är riktigt snygg och nu är den klar. Du blir tillagd som delägare och lägger in designen med kodning och allt. Något som tar sin lilla tid att fixa. När du är tillbaka i ditt hemstall igen vill du ha pengar för mödan. Då är köparen inte kontaktbar mer, och för varje försök av kontakt du gör, ju mindre kontaktvänlig blir köparen...

Detta är inte undergången för ditt stall!

Vänd situationen till något mer positivt. Säg att köparen skulle ha köpt designen för 100sp som planerat. Eftersom det är DU som har gjort designen är det faktiskt DU som äger den. Sälj den på nytt, lägg ut den på auktion! Du kanske får bud på 700sp för den, 7 gånger mer än vad den första köparen skulle betalat. Om den gamla köparen blir arg, fine. Who cares? Den betalade ju aldrig för designen eller jobbet du la ner på den. Då spelar det ingen roll om någon annan köper den.
För att inte bli lurad måste du alltså spara design, stallplaner och annat så att du enkelt kan göra om den till någon annan, om du skulle behöva. Blir du lurad på pengar och tid, rusta upp grafiken och sälj den på riktigt.

Dessutom om du blir tillagd som delägare på stallet som köper designen/stallplanen/whatever ser du ju hur mycket eller lite stallpengar personen har.

Allt om pokaler

Varje vecka sen den nya versionen av stallet.se kom till (samma år som tzunamin slog till). Har stalltoppen avgjorts. Varje vecka sedan dess har tre olika stall fått varsin prisbuckla som sitter högst upp på stallplanen. Varje vecka är det flera tusen medlemmar som tävlar om pokal. Om ni nu lägger ihop: Tre med Tusen. Så vet vi alla att oddsen för att få pokal är ganska så liten. Ändå hoppas flera tusentals stall varje vecka att det just är de som får pokal!

Varför stressa?
Nästan varje vecka ser man folk som skriver typ "Är mitt stall värt pokal?" - när någon svarar nej blir de skitlessna och slutar. Och varje vecka är det flera som blir anmälda i chatten och tjat (och gnägg) för att de tigger röster, åt sig själva eller åt kompisar. Och även här blir de sura och slutar när någon anmäler dem för tiggeri. (För man får ju faktiskt inte be om röster). Vad jag inte kan förstå är hur man orkar stressa med att få pokal. Man har oddsen mot sig så himla mycket. Det finns stall som har varit medlemmar på stallet.se i flera, flera år, som är aktiva och håller sina stall i något så när trim. Men som saknar pokal i sitt stall. Just för att oddsen är så himla dåliga. Varför stressa med att få pokal när man har ett stall som inte har topp potential? Det är ju ändå grupp 3 man vill tillhöra, eller i alla fall de flesta vill tillhöra.
Det finns fyra sätt man kan vinna en pokal på.
1. Man fuskar sig till den, tex. genom att spamma ut mejl med "Om du röstar 10 på mig så röstar jag 10 på dig" och sen inte röstar något på den andra.

Detta sättet är DÅLIGT. De som vinner pokal för att de lyckats fuska sig till pokalen har ungefär 0% chans att få sann uppskattning för sitt stall.

2. Man tillhör supporten. Dvs. Hasse, Petter, Brunte eller Araberna_s.

3. Man är redan känd/välkänd, efter att ha slitit i flera månader med sitt stall för att hålla det i topptrim. Med snygg stallplan, snygg design osv. Och uppfödning som går bra.

Det är denna grupp med stall som fortsätter att lyckas redan efter de vunnit sin pokal. Det är den gruppen som de flesta på stallet.se vill tillhöra. 

4. Man är visserligen inte så känd/välkänd men håller ändå stallet i något så när topptrim däremot är man hjälpsam mot andra medlemmar. 

Denna grupp har svårt att lyckas få pokal innan de övergår till att bli välkända/kända. För sådana medlemmar tycker de allra flesta om.

Mitt tips till ALLA som vill ha pokal någon gång i sitt stallet.se liv:

*Sluta hoppas att du har pokal när du loggar in på måndag morgon, den dag det finns en pokal i stallet blir du ju dessutom gladare för den än om du förväntat dig den.

*Studera hur kända/välkända stall gör för att lyckas. Använder de tillståndsbilder eller kör de på egenfotat? Köper de in all grafik? Eller gör dem allt själva? Har de uppfödning? Eller satsar de på något annat?

*Hjälp nybörjare, det placerar dig i kategori 4:a av stalltoppen möjliga-vinnare. Hjälpsamma medlemmar blir mer omtyckta. Läs på reglerna i frågor och svar och medlemsavtalet så kan du hjälpa alla som frågar dig något.

*Skicka mycket tjat. Tjat ger dig besökare. Besökare ger dig röster. Men det kostar att skicka så... Se till att ha bra stallkassa innan du börjar försöka få pokal.

*Byt inte stall när du väl har ett du gillar. Ju oftare du byter stall, ju oftare får du börja om från början. Varje gång du börjar om från början (även om du köpt ett välkänt stall) åker du ner på en plågsamt låg nivå. Det tar dina "fans" veckor, kanske månader och år, att hitta dig igen. De som gillar dig är de som röstar på ditt stall, så för guds skull försök inte göra dig av med dem.

* Tigg inte röster. Det bästa är att låta stalltoppen sköta sig själv. Vinner man så vinner man, vinner man inte så vinner man inte. Svårare än så är det inte. Tigger man röster och man blir anmäld för det så tas ALLA dina röster bort och du får börja om från 0 igen. Tigg inte heller röster åt någon annan, det kan hända att både den och du får sina röster bortplockade.

Bloggare på s.s

Värt att notera: Det är numera okej att skriva sin bloggadress på sidan. Det enda man inte får göra är att länka till sidor som liknar stallet.se

Gah jag blir allvarligt trött på alla som verkar vara medlemmar här bara för att få reklam och besökare på sina ointressanta bloggar. Ser flera gånger om dagen folk som skriver sin bloggadress i tjat. Och ännu fler som skriver typ "Har du sett mina nya bilder i fotobloggen?", "Vill du följa min blogg på blogglovin?", "Kolla min blogg du kan vinna nått" osv.

Stallet.se är liksom en hästsida, ett spel eller en community. Inte någon reklamsida för din blogg. Vill du ha reklam på s.s får du väl göra som alla andra och köpa en reklamplats. Det skulle bli massa besökare till din fula blogg.

Seriöst är astrött på alla bloggare. De flestas bloggar innehåller ju inget heller. Mer än kanske en bild på ett höstlöv, grannens katt, en vattendroppe eller något annat random mainstream. Eller typ texter "Idag bakade jag och L scones så drack vi te till det. Sen gick vi ut och köpte chips och hyrde en film där träffade vi A så gick vi hem till henne och kollade på filmen". Tröttsamt.

Och jag vet, jag behöver inte kolla på bloggarna, behöver inte läsa inläggen i tjat. Men det är svårt att sålla bort när ALLA inlägg handlar om det -.- Det är ju typ inte ens tillåtet. I alla fall inte att länka till tjat. Och sen de som tjänar pengar på sina korkade bloggar begår ju ännu mer regelbrott genom att försöka få in mer besökare i bloggarna.

Då använder man ju helt plötsligt s.s för kommersiella bruk och det är det ju sjukt förbjudet att göra.

Ska man vara medlem på s.s ska man väl vara medlem för att man tycker sidan är kul, att man gillar att vara här för det som finns på sidan. Inte för att få fler besökare till sin blogg. Det finns andra sidor som fyller den fuktionen.

Allvarligt talat... VARFÖR? VARFÖR?

Varför sitter det tusentals stall och marknadsför sina bloggar? På stallet.se? Varför? Och varför i tjat? Och varför i gnägg?

Varför kan de inte nöja sig med att bara ha en blogg att skriva i? Varför måste de ha en massa läsare? Speciellt eftersom de sällan faktiskt skriver något i sina bloggar?!

Jag är seriöst DÖTRÖTT på alla bloggare.
Jag har själv blogg, flera stycken. Men jag skulle inte drömma om ens att skicka tjat om att jag vill ha läsare till bloggen. ALDRIG.

Vill DU ha fler besökare i din blogg? Gör detta!
(utanför stallet.se's väggar:)

1. Skriv texter som innehåller sexord. Det får man minst 10-20 besökare extra av att göra.

2. Kommentera andras bloggar och lämna din egen blogglänk i hemside fältet. Det ger minst 5 besökare, men säkert ännu fler om du kommenterar något smart och intressant.

3. Är du bra på att designa bloggar? Gör en premade bloggdesign och ha en utlottning på den. Gör reklam för utlottningen med metod nr 2.

4. Annordna en tävling, marknadsför den med hjälp av nummer 2.

5. Fota bilder och ha gratisbilder i din blogg. Skriv bloggens adress på bilderna.

6. Skriv inlägg som andra finner intressanta. Din dag i skolan är kanske intressant för dig och dina klasskompisar. Men fler besökare lär komma om du skriver ut ditt hemliga muffinsrecept.

7. Skaffa blogglovin och promota att de som besöker bloggen ska lägga till din blogg. Då kanske de glömmer av bloggen, men så fort du skriver nytt inlägg kommer de tillbaka för att hitta bloggen igen!

Utställnings experiment

Jag tycker att det är konstigt hur vissa bilder kan komma långt i tex. utställningen. När de är sådana bilder som jag ens skulle röstat en tvåa på.

Jag vet att jag är väldigt kräsen med vilka jag röstar på. Men det är konstigt att fler inte är det.

Detta experimentet ägde rum för några veckor sedan. Jag fick tillgång till några olika stall med hästar i som jag kunde ge en bild till och ställa ut i samma utställning från vardera ett av dessa stall.
Alla bilderna hade bra kvalitée, fotograferade med systemkamera (om det nu har någon betydelse). EF förstås.

De olika bilderna märktes med sex olika märkningar.

1. © Namn Efternamn
2. ingenting
3. © Stallnamn
4. Från Stallnamn
5. Foto: Stallnamn
6. Med tillstånd

Varje dag, ibland flera gånger om dagen kollade jag resultatet från varje djur som var med i utställningen.

Kan kanske också nämnas att jag röstade igenom hela utställningen. Och när jag hittade några av mina bilder från det här experimentet fick de en 1:a, för det är vad bilderna hade fått av mig normalt sett.


Onsdag:
1. 74 av 1006
2. 445 av 1006
3. 195 av 1006
4. 131 av 1006
5. 31 av 1006
6. 956 av 1006
Bästa Märkningen of the day:
Foto: Stallnamn

Sämsta Märkningen of the day:
Med tillstånd

Torsdag:
1. 324 av 1001
2. 506 av 1001
3. 525 av 1001
4. 54 av 1001
5. 41 av 1001
6. 981 av 1001
Bästa Märkningen of the day:
Foto: Stallnamn

Sämsta Märkningen of the day:
Med tillstånd

Fredag:
1. 453 av 990
2. 367 av 990
3. 577 av 990
4. 85 av 990
5. 45 av 990
6. 892 av 990
Bästa Märkningen of the day:
Foto: Stallnamn

Sämsta Märkningen of the day:
Med tillstånd

Lördag:
1. 314 av 978
2. 261 av 978
3. 301 av 978
4. 34 av 978
5. 68 av 978
6. 926 av 978
Bästa Märkningen of the day:
Från Stallnamn

Sämsta Märkningen of the day:
Med tillstånd

Söndag:
1. 418 av 962
2. 170 av 962
3. 271 av 962
4. 283 av 962
5. 66 av 962
6. 906 av 962
Bästa Märkningen of the day:
Foto: Stallnamn

Sämsta Märkningen of the day:
Med tillstånd

Slutresultat:
1. 503
2. 120
3. 275
4. 227
5. 68
6. 895
Detta är resultatet av det här experimentet. Sämst genom hela veckan är "Med Tillstånd" (Jubel!). Bäst veckan igenom är "Foto: Stallnamn" (inte så mycket jubel). Hade jag gjort experimentet igen hade jag provat med "© Namn Efternamn", "Foto: Stallnamn", "© Namn Efternamn, Stallnamn". Tror det hade kunnat fungera bättre.

Tjäna SP utan fusk

Vill du kunna tjäna SP utan att fuska? Utan att behöva vara GM? Utan att slösa egna SP helt i onödan eller väldigt mycket tid? Fortsätt läs.
Förberedande steg:
Ladda ner ett gratisbild program exempelvis gimp, artwaver eller paint.net, om du inte redan har exemelvis photoshop på din dator.. Att ha ett fungerande virusprogram är rätt bra att ha när man laddar ner saker.
Lunapic.com kan också fungera men den sidan kan ha virus gömda i sig.

Nummer ett: Skriva på bilder
Detta tjänar man kanske inte så jätte mycket på, kanske 5-10sp om man ska vara seriös. Men pengar är ju pengar oavsett hur mycket eller lite det är.

Nummer två: Tillverka design
Med lite övning kan vem som helst bli riktigt bra på att göra designer. Man behöver inte vara världsbäst på det. Ju fler designer man gör desto bättre blir man. En design kan man dessutom sälja för allt mellan 5-50000sp, självklart beroende på kund och hur duktig man är.

Nummer tre: Gör stallplaner
Att göra en stallplan krävs också lite övning. Räkna inte med att göra en toppen stallplan på första försöket. I början är ju alla nybörjare :P Stallplaner har ungefär samma prissättning som designer, 5-50000sp.

Nummer fyra: Spara
Stallpengar är kul att ha men slösa inte bort allting på en och samma gång. Sparar du på stallpengarna kan du köpa drömhästen någon dag eller något annat som du väldigt gärna vill ha.

Nummer fem: Bli skötare
Men för gudsskull sköt om hästen. Bli bara skötare åt hästar som har en guldmedlem som ägare. Det är bara guldmedlemmar som kan ge lön i stallpengar. Välj hästensnamn när du loggar in och skriv roliga mail till folk så blir hästen tränad på samma gång.

Nummer sex: Köp billigt, sälj lite dyrare
Detta är ett gammalt beprövat sätt hur du kan öka antalet stallpengar långsamt men effektivt. Genom att köpa in billiga djur och sälja iväg dem lite snyggare och lite dyrare. En häst skapas ny för 5sp och ett djur skapas nytt för 15sp. En häst kan kosta från 1sp och upp medan ett dur kostar 11sp och upp. Lyckas du köpa ett billigt djur och sälja den för vad den egentligen är värd har du ju tjänat några sp bara där!

Nummer sju: Avel
Att föda upp är för det mesta något man förlorar på. Mycket för att det inte finns köpare nog. Men det hindrar en ju inte från att ha djuren ute för avel ändå. Har du tur kanske någon vill para sina djur med dina :P

Nummer åtta: Utställning
Ett sätt som jag inte rekommenderar att försöka sig på förrän man har en liten kassa. Att ställa ut kostar 15sp, flera hundra ibland tusen anmäler sitt djur till utställningen men bara tre djur kan vinna per djurslag och vecka. Inte nog med prispengarna så får man ju ett rosettdjur som man kan sälja för ganska mycket pengar om så behagas.
Nummer nio: Fotografera
Om du har en kamera och djur att fotografera. Tex områdets katter. Hundar som folk går ut med eller dina egna djur. Använd bilderna själv eller sälj till andra för sp.

Nummer tio: Rita
Ibland är det populärt med ritade bilder på stallet.se, om du är bra på att rita bilder eller men behöver inte ens vara bra. Har du tur kan du få dina bilder sålda ändå.

Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0