Sälja bilder?

Har man en kamera och djur att fotografera kan man ju sälja sina bilder. Eller bli någons privatfotograf. Detta nummer kommer inte handla om den typen av bildförsäljningar utan den typ som jag anser är fel. Dvs när man säljer bilder som andra har fotograferat.


Rätt ofta, när man kollar på framsidan där de senaste HD bilderna presenteras. Ser man bilder som säljs. Ungefär 50% av de är egenfotograferade av den som laddat upp dem på s.s den andra hälften har fått tillstånd att använda bilderna. När man ber om lov om att få använda något på stallet.se så frågar man ju faktiskt bara om man får låna bilden. Får man tillstånd så är bilden fortfarande bara lånad men DU får använda den. Men DU får inte använda den som din egen bild. Om du lånar en bok på biblioteket har du tillstånd att läsa boken. Men du får inte sälja den vidare. Skillnaden är att en lånebok måste tillbaka till bibblan efter en viss tid. De bilder du lånar lånar du på heltid. Men fortfarande får du inte sälja bilderna vidare. Eftersom det är DU som har lånat dem.


Många fotografer som ger klartecken för bildanvändning på stallet.se vet inte hur sidan fungerar. De vet oftast hur internetspel fungerar eftersom de mycket möjligt har fått för förfrågningar från medlemmar från andra spel. Men de spelen liknar inte stallet.se, på långa vägar. Tänk dig själv in i situationen, du har en kamera. Massa djur att fotografera. Du är bra på att fotografera och älskar ditt jobb. Du tjänar riktiga pengar på att fotografera. Och har ett galleri på din hemsida för att visa upp blivande kunder hur dina bilder ser ut. Dessutom bor du i typ Tjeckien och kan bara tjeckiska och engelska. En dag får du mejl från en tjej i Sverige som frågar om hon kan få låna dina bilder till ett djurspel. Efter att ha tänkt efter en stund svarar du att det går bra. (För du vill ha fler besökare på din sida, besökare som kanske blir kunder, som du kanske kommer tjäna pengar på). Månderna går, besöksräknaren på hemsidan går inte upp nämnvärt. Du får inte fler kunder än förut. Du börjar undra om tjejen från Sverige verkligen började använda bilderna?

Sen börjar du få mejl från svenska/norska/finska tjejer nästan varje vecka. Alla vill låna dina bilder. Alla får låna dina bilder. Men fortfarande inga kundtillströmning. Till slut börjar du tveka att godkänna bilderna för användning. Och då! Får du mejl om att dina bilder säljs mellan medlemmarna. Att dina bilder används utan att någon får veta vem som har fotograferat dem. Dina planer på kundtillströmning är förbi. Just nu suger det att vara du. Och du kommer hedan efter svara nej på varje förfrågan om bildtillstånd.


Personligen, skulle jag aldrig VÅGA ha tillståndsbilder i mitt stall. Åtminstone inte om jag inte VET vem fotografen är. Därför är det viktigt att skriva på bilderna vem som äger bilden egentligen dvs fotografen. Inte för att jag är kräsen, utan för att det står i Svensk (och kanske även internationell) lagstiftning att man måste ange fotografensnamn vid bilder man lånar. Det måste tidningar också göra om de inte har egna fotografer som inte kräver detta.

Jag vågar inte ha tillståndsbilder i mitt stall för att... Om fotografen hittar sina bilder i mitt stall, även om det inte är jag som har laddat upp bilden på det djur/design/whatever jag köpt så kan jag bli polisanmäld för bildstöld. Fotografen kan få ut ca 5000kr per stulen bild. Så är det en design med tre bilder stulna från fotografen så blir det 15000kr som jag måste betala till den. Jag vet inte hur ni känner i den här frågan. Men jag vill inte betala 15000kr till en fotograf för att ha ett snyggt stall eller ett snyggt djur. Hellre fula djur i sådana fall.


Och nu sitter säkert några och säger "Pah! Det där kommer ALDRIG hända mig!" men... Det kan hända alla, alla som har tillståndsbilder. Jag vet många svenska fotografer som fått sina bilder stulna, av folk som på s.s skriver att de har tillstånd. 

Dessa fotografer har begärt ut ersättning för stölderna. Dvs pengar. Och en hel del av dem har fått pengar för stölderna med. Det kan hända alla som inte ser upp med vilka bilder de har i sina stall - alla!

Mitt tips till de som använder tillståndsbilder:
*Skriv fotografens namn på bilderna eller deras hemsideadress. Då kan oroliga medlemmar dubbelkolla så det finns tillstånd. Dessutom är risken mindre att bli anklagad för stöld.
*Redan när ni mejlar och ber om tillstånd, förklara för fotograferna vad bilderna ska användas till - så slipper fotografen bli knäckt när den får se sina bilder spridda över s.s. Visst fotograferna kanske säger nej pga informationen. Men det är väl bättre än valfri annan reaktion x)
*Sälj inte bilderna löst, det är DU som har tillstånd att använda dem. Inte den som köper bilderna.

Tips till er som köper djur/bilder:
*Kolla alltid på bilden om det står vem fotografen är. Jag avråder från att köpa djur med bilder där fotografens namn inte står med.
*Om du är osäker på om bilden är stulen eller ej, försök hitta ursprungsägaren till bilden. Ibland har de skrivit på sin hemsida att de inte lånar ut bilder. Då ska ni förstås inte köpa djuret utan istället satsa på att anmäla säljaren till supporten (skicka med adressen till sidan med originalägaren till bilden)
*Egenfotograferat är alltid bäst är min filosofi. EF har MYCKET mer personlighet än många tillståndsbilder. Det är personligheten man är ute efter. Hellre en ful EF än en snygg tillstånds bild x)


En liten mininotering är dock att även jag använder tillståndsbilder ibland, så det dömms inte ut helt och hållet. Däremot följer jag alltid fotografens krav. De bilder som jag använder är sådana bilder man måste göra om totalt för att få använda (typ klippa bort bakgrunden på hästen och stoppa in i en annan bakgrund). Och förstsås då skrivs alltid fotografuppgifter PÅ bilden. [Sånna bilder är inte poppis på s.s så de bilderna gör jag till spelet ponybox istället :P]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0