Onödigt stort s.s beroende... (2010-04-01)

Jag går igenom gnägg ibland för att leta inspiration till tidningen. Det finns ju en del aktuella ämnen där typ jämt :P Senaste jag lade märke till var, det här med utställningsbilder. Det är väldigt många föl/valpar/katt och kaninungar som får rosett i utställningarna. Någon före mig svarade att det mer beror på hur kvalitén på bilden är. Jag tvivlar på om det är som så :P De flesta röstar väl med "hjärtat" och då går bilder på söta djur absolut före kvalité och i viss grad vem som fotat bilden öht, alltså skulle i teorin en skitsöt stulen google bild kunna vinna över en 100% ef bild med bra kvalité.

Vilket faktiskt är väldigt dumt. Kan bara kommentera det enligt mitt egna resonemang. Djurungar är alltid söta, men de växer alltid upp och blir vuxna djur. Många tycker vuxna djur är tråkiga djur (varför?!). Vuxna djur är minst lika värda som en unge. Det är lite bättre med hästarna, där vinner det rätt sällan föl, kanske eftersom det finns väldigt få fölbilder på stallet.se, i jämförelse med vuxna hästar. Kollar man på kaninerna är det nog nästan tvärt om. Det är som om man slutar fotografera bara för att djuret växer upp o.O

Personligen röstar jag nog rätt mycket på just vuxna djur, och röstar oftast inte alls på unga :P De kommer ändå få höga poäng av andra som röstar. Jag värderar alltid EF bilder högre än google/tillståndsbilder och kvalitéen är viktig den med xD
Hrm... Typ OMG när jag kom på det här... Först kan jag ju börja med att ställa en fråga, till vad det här handlar om.. Har du någonsin köpt något irl så att du kan ha det för stallet.se användning?

Inte för att vara genom ond och kritisk :P Men egentligen är ju det ganska mycket fail. Eller okej om man köper photoshop för att man är genuint intresserad av att göra grafik (även till annat än stallet.se) så är ju det en rätt bra sak. Köper man ett ritbord av samma anledning, alltså inte bara för att man ska lyckas på stallet.se så är det också en rätt bra grej. Kamror är det samma sak med. Alla de tre sakerna har man ju något så när nytta av i verkligheten, utanför stallet.se...

Vad jag tänkte på kanske mer är de som (jag vet iofs inte om det har hänt på riktigt men)... Som köper tex en kattunge för att kunna få EF bilder på den, eller en kanin bara för att kanske lyckas lika bra som Askmoln. Men ja, har man intresse för det i verkligheten så gör det ju inte så mycket. Fast köper man något IRL som BARA är för att man ska lyckas på stallet.se, så är det rätt ... dumt X)


Läs stallet.se's instruktioner. När ni undrar något. Hur saker fungerar osv. Regler finns under Hjälp > Frågor och svar, där finns också Supporten, som man mejlar om man ska anmäla något som är fel, eller någon som gör fel på stallet.se, där finns också instruktioner ;P

Får ibland frågor rent praktiskt hur man tex, drar ut skrivrutorna i tidningen så som jag gör. Det STÅR i instruktionerna, när man gör en ny skrivruta ;P Om alla skulle läsa instruktionerna, innan de tex, klagar skulle nog stämningen här bli bättre när tex, nya saker kommer x)


Ibland undrar jag hur H/P (som gör allt jobb på s.s) tänker. Jag tänker då på den nya funktionen. Odlingen och skötningen. Att odla gräs på en gratisplätt är ju gratis. Att köpa mer mark och mer frön kostar stallpengar. Man matar ju inte hästarna jätte ofta men maten ska ju ändå räcka tills nästa gång det är dags att mata osv. Man kan köpa foder, vilket kanske inte är så bra för den som är fattig, men ändå bra för de som säljer.

Däremot är det bara de som är guldmedlemmar som kan sälja foder, där tycker jag det kan sabba lite för icke guldmedlemmar. Det hade ju varit toppen för alla om vem som helst hade kunnat sälja foder! Och så den nya tävlingsformen *T (stjärntoppen), som jag siade om i ett tidigare nummer av GIAN. Det jag inte förstår är hur eller vart i processen som bara GM ska gynnas. Visst stjärntoppen vinns nog lättare av någon som är gm, och har råd att ha 15åkrar, 20st hästar osv. Men jag tror säkert att många icke gm skulle ha chans för placering i alla fall, om de fick chansen. Nu spelar ju placering ingen roll, tror jag. Det är bara vinnaren som får 1000sp, tror inte de andra får något pris...

Ut, ut ut! I vårsolen med er alla. Och ta med kameran (eller skissblocket!). Våren har många skepnader, se till att fånga de alla (eller så många ni hinner). Fota/teckna förbipasserande djur, vårblommor osv. Besök platser där du kan stöta samman med tex hundägare, då kan du fixa mängder med EF hundbilder. Känner du till något bostadsområde med mycket katter? Besök det och skaffa EF kattbilder! Finns det mycket vildkaniner där du bor? Tja då är det kanske läge att försöka fånga en på bild. Eller så kan du besöka den lokala djuraffären (kan vara bra att fråga först) och fotografera kaninerna där.  Finns det någon hage med hästar inom gång/cyckelavstånd? Do it XD Så länge man står på allmänmark får man fotografera andras egendom (djur) utan deras samtycke. Fast om de kommer ut/fram och ber dig sluta så är det nog bra att göra som de säger :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0