Stallet.se´s jojjoeffekt

Slutet av förra numret handlade om hur stallet.se tappar medlemmar till följd av olika saker.

I min egen stallet.se vänskapskrets är vi egentligen bara 1-2st kvar. Utav 5st som förut. I min vänskapskrets ser utfallet ut ungefär så här:
1 djupt deprimerad
2 flyttat hemifrån (+ nya intressen)
1 fått nya intressen
1 skaffat barn

Det är ganska självklart att samma medlemmar som var med i starten inte alltid är med nu. Det är ändå 8år sedan stallet.se startades. Många hävdar att de slutar på grund av att det kommer nya saker hela tiden till stallet.se, jag förstår inte hur man kan klaga på det, egentligen? :P Om stallet.se hade sett ut och varit som för 8år sedan hade nog INGEN velat vara kvar här.

Den senaste förändringen var ju odlingen och skötseln av hästarna. Det är en funktion vi i slutet av förra året röstade fram. Altenativet till den funktionen var bland annat en slags mini stalker grej som man kunde hålla koll på sina vänner varje gång de skrev tjat, gnäggade eller gjorde något annat i eller med sitt stall. För de med hundratals vänner hade det nog blivit äckligt jobbigt :P Kommer inte ihåg vad den andra idén var men tror det var att man skulle kunna göra egen utrustning till hästarna och djuren. Utrustningen påverkar ju typ egentligen ingenting som det är idag i alla fall. Om det hade varit en bra idé eller inte vet vi ju inte eftersom den röstades ner.

Jag kan inte riktigt förstå hur det kan vara så hemskt att odla och sköta om hästarna? Det gör ju bara stallet.se mer till ett spel än en vanlig sida. Ju mer spelaktigt det är detso bättre kan jag väl känna :P Dessutom tar det ju bara några minuter per dag att kolla sitt stall, det kan man ju göra på lunchrasten eller så. Själv spelar jag spel där mat, lek, pälsvård och träning är något man måste göra varje dag, och där tävlingsanmälan (som är typ viktigaste i spelet) tar väldigt mycket tid varje dag. Vad som driver är väl alltid att få de bästa djuren eller i stallet.se, det bästa stallet och är man guldmedlem får man ju också 1000sp om man blir bäst av alla ;P

Stallet.se har en viss jojjoeffekt, man blir medlem, blir aktiv och sen förr eller senare avtar intresset, man hittar andra saker att göra och slutar/pausar som mest. Men sen rätt som det är sitter man här igen. Folk som säger att de ska sluta och som gör det, drabbas för det mesta också av jojjoeffekten, de kommer tillbaka. Därför brukar jag inte reagera nämnvärt om någon skriver att de ska sluta (ofta är ju det ändå bara "oh då får jag massa besökare OwO".

Det bästa med stallet.se tycker jag, är att:
*Det är på svenska (de flesta andra spel jag spelar är på engelska)
*Man kan göra grafik (de flesta andra spel jag spelar går det också att göra grafik men stallet.se grafik är något i särklass)
*Det går att påverka och förbättra sidan (supporten lyssnar faktiskt på riktigt bra genomtänkta idéer eller brister/buggar som man skickar in)
*Om man vill bli betalande medlem så går det xD (utländska spel är det ju svårare att bli betalande medlem på :P)
*Man behöver inte vara gm för att kunna göra allt (det är motstridigt mot vad andra skriver jag vet :P men jag har andra spel att jämföra mot det har inte niii xD)
*Folk förstår flum och humor (det enda jag kan säga är att amerikaner inte förstår sig på "istheshit" humor.....)
*S.s medlemmar förstår värdet och kvalitén i grafiken (vet ett spel där den fulaste grafik som kan skapas av en människa säljs för tusentals kronor medan de riktigt dösnygga knappt säljs för något alls o.O

Hade det inte varit för grafikmöjligheterna här hade jag förmodligen vandrat vidare till andra spel.

Rätt många verkar sluta på s.s för att de blivit lurade gång på gång. Jag brukar bara få typ denna minen: o.O 
När någon skriver eller skriker ut att de blivit lurade, igen... Jag har aldrig på stallet.se blivit lurad, aldrig någonsin. På den sidan jag har blivit det var det en så liten summa att jag gärna hade kunnat ge bort den summan om personen hade frågat om sponsring :P Många medlemmar här är för godtrogna för sitt eget bästa, om någon skriver "du får 10000sp om du ger mig ditt lösen" så är det SJÄLVFALLET lurendrejeri. Om folk tänkte till lite innan de gjorde saker skulle de kanske till och med bli kända så småningom :P
Mild offtopic tips, det går att få ur en häst ur karantän bara genom att sköta om den alltså utan att fodra den. Det tar kanske längre tid men mat är inget absolut måste (eller jo kanske 1kg men inte mer).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0