S.s ser olika ut i olika ...

Webbläsarnummer
Som motpol till ständiga requester till större rutor eller mer rutor med mellanrum gör jag nu detta nummer. Det svåra med att göra GIAN är att tidningen ser olika ut i olika datorer. Och dessutom ser numren olika ut i olika webbläsare. Man kan ha olika webbläsare när man använder internet. 

De olika webbläsarna har sina fördelar och nackdelar. Förut använde jag bara Internet Explorer - det var det enda jag kände till! Sen övertalades jag av en kompis att skaffa Firefox - och jag blev fast men inte för alltid. Jag provade på att använda webbläsaren Opera en dag och var fast för alltid, i alla fall i ett år eller två... Sen bytte jag till Firefox och blev kvar :P

Internet Explorer
Är egentligen bara bra när man använder stallet.se, eller rättare - när man kodar till stallet.se. Annars kan man lika gärna låta bli att använda det enligt mig (och måååånga andra xD).

Stor nackdel med IE när man använder s.s är att om man trycker på en bild kan man bara zooma in eller ut den och alltså inte göra själva popupfönstret större eller mindre (så att man kan se tex copymärkning i botten av en bild). En annan nackdel är att vissa riktigt koola koder inte fungerar i IE som fungerar i andra webbläsare. Medan andra webbläsare visar de flesta (bra) kodade designer och sådant som de ska bara lite lätt förskjutna xD

IE sägs även ha massiva säkerhetshål och buggar. Dvs den släpper glatt in (eller ut) massa information i/om datorn som kan vara skadlig för datorn(/dig). Hackers kan lättare ta sig in via en dator om användaren har Internet Explorer. Det är rätt illa x) De flesta på stallet.se använder Internet Explorer, jämt. Jag använder det ibland men bara när jag kodar pressar. När det är gjort går jag tillbaka till Firefox igen xD




FireFox (Google Chrome och Safari)
Och den den andra webbläsaren jag tänker presentera efter denna är ungefär lika bra. De har båda mer fördelar än nackdelar men fördelarna är olika placerade (om man kan skriva så).

Både Firefox och Opera har massor av gratis applikationer. En kul grej med Firefox är också att man kan ändra utseende helt, så vill man ha Justin Bieber på sin skärm konstant stirrande på en med sina rådjurslika ögon så kan man det väldigt enkelt :P

Att ladda ner webbläsare är förresten gratis. Och det påverkar inte surfandet i sig så mycket mer än att det kan gå snabbare eller långsammare, är säkrare eller osäkrare osv. Och att vissa sidor visas olika. En hemsida som är kodad att fungera perfekt och snyggt i Internet Explorer kan se ut som något som katten släpat in, lagt i mixern och kört i tio minuter. Medan en hemsida som är kodad att se snygg ut i Firefox ser snygg ut i alla webbläsare - what so ever :P




Opera - obs! Opera fungerar i princip inte längre på stallet.se, alls
Är en webbläsare som om jag inte missminner mig helt är skapad av norrmän. Väldigt smarta norrmän <3 Opera är den absolut snabbaste webbläsaren jag någonsin kört med tror jag. Dock fungerar den inte alltid (på den tiden jag använde det) på alla sidor.

De har gratis applikationer som sagt, väldigt många av de är spel. Min personliga favorit är spelet där man kan ha ett eget akvarium och föda upp fiskar, köpa bakgrunder och andra saker till sina fiskar. Och det medan man surfar runt på s.s, facebook osv. En annan fördel är att man kan helt spontant skriva in typ "aftonbladet" i url fältet så hittar webbläsaren själv (oftast) till sidan man menade.

Om man har Opera behöver man inget torrentprogram heller (om man fortfarande laddar ner musik och film från internet vill säga). De har sånt inbyggt. En annan inbyggd funktion som jag egentligen inte förstår hur jag kan klara mig utan är anteckningar :P Det är verkligen skitbra när man hittar koder och annat eller ser folk man behöver anmäla xD Med tanke på att så få använder Opera så bör den vara typ 100% säkrare än IE och typ 40% säkrare än FF


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0