Skissa stallplan

Kommer ni ihåg det numret när jag gjorde om en kaninbild från foto till teckning i Paint? Endel frågade hur jag kunde göra det eller hur jag gjorde. En super kort guide till det är:

1. Välj bild
2. Zooma in bilden
3. Välj en stark färg typ rosa
4. Rita runt hela djuret (minsta penseln)
5. Spara bilden som B M P 16-bitar
6. Ta bort alla färger (utom den du ritade på i punkt 4) på den nya bilden - det går snabbt
7. Gör en bakgrundsfärg (eller två om bilden är tvåfärgad)
8. Börja rita, använd pennan som ger minsta storleken på det man ritar med
9. Välj minst 3-4 olika färger för samma färgfält, typ 4st olika nyanser av grått men nyanserna ska vara nästan lika ljusa/mörka.

Annars är jag rätt säker på att det finns en guide på Ogiltig om sådant :P


I detta numret tänkte jag att jag kunde visa en skiss på en stallplan. Jag skissar rätt ofta i Paint för att:
*Det är enkelt, och tar ingen tid alls att starta upp
*Det behöver inte bli snyggt bara man får se sina idéer på "papper"
*Man kommer på nya idéer man inte tänkt på innan

När jag skissar på stallplaner kollar jag alltid på andra bilder. Jag söker på olika ord på internet och hämtar inspiration från bilder jag hittar. Så här kan en paint skiss till en stallplan se ut:



Efter en omgång i GIMP ser den ut så här.. Inte kanske jättesnyggt men... Det går ju att göra mer på den än så :P Jag funderar på om det här skulle ta och bli en gratisstallplan kanske ... Får se hur den blir när den blir klar :P Tänk på om du ska göra stallplaner, att inte välja allt för starka färger.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0