Ideer till bloggar & tidningar

Se här först!
Detta nummer kommer i princip bara handla om saker utanför stallet.se men med ett avslut som är absolut stallet.se i ett nötskal. Detta är ett bloggnummer, som förhoppningsvis inspirerar åtminstone lite :P

Varför görs det inte fler intressanta bloggar?
GIAN har varit ganska negativt inställd till bloggar förut. Och är väl fortfarande det, eftersom marknadsföring av bloggar inte riktigt hör hemma här :P (Man kan bli straffad om man skriver ut en annan hemsidas adress på stallet.se däribland bloggsidor och annat). Men om vi bortser från det, varför finns det inte fler bloggar som är roliga? Bloggar som är som dagböcker som egentligen bara riktar sig till 5-10st olika personer i ett kompisgäng plus kanske familj och släkt är de allra vanligaste bloggarna gissar jag på.

"Fjortisbloggar" med ovannämnda plus temat "skönhet och mode" är nog rätt vanligt det med. Jag hade själv hellre ätit upp min egen hamster än följt en sådan blogg... Även om jag hade varit intresserad av "Skönhet och mode" hade nog en sådan blogg blivit min död genom tristessen över den :P Nej, vart är alla roliga bloggar? Om saker som man inte "vet" intresserar en förrän man har läst/tittat i bloggen. Jag har funderat lite över bloggar som jag skulle vilja se men som jag ännu inte hittat, som förmodligen inte finns men som borde finnas. Alla är kanske inte roliga att skriva på just nu - men om några år kan de bloggarna vara guldgruvor...

"Vi i Femman" och "Är du smartare än en 5:e klassare" är två tvprogram som handlar om tävla i kunskap som man bör kunna när man går i femman. De som går i femman nu borde blogga om vad de lär sig i skolan. För det är mycket möjligt sista gången ni kommer ha någon vettig nytta av den kunskapen XD

Om det fanns fler grundskolebloggar, då kan man ju alltid gå tillbaka flera år senare och se vad man faktiskt kan/kunde om till exempel Svenska landskapsdjur, Sveriges största städer, Europas största vattendrag osv. Och de äldre besökare en sådan blogg hade fått hade ju fått återuppleva sina egna skolår. Kanske någon med mer expertis inom ett område hade kommit in och "rättat felen" som ens skolböcker skrivit och sånt... Tror det kunde vara "kul" xD Om inte annat så lärorikt.

En annan idé som jag har, som jag nog själv kommer försöka göra när jag får mer tid (alltså när jag slutat skolan) är att göra någon blogg med saker som tillfälligtvis intresserar. Så typ om jag blir super intresserad av andra världskriget så bloggar jag stenhårt några veckor på just allt jag kan hitta om andra världskriget. När jag lessnat på det intresset och kanske börjar bli intresserad av dansen teknotik (högst osannolikt XD) så bloggar jag stenhårt om den dansen tills jag lessnar på det :P Och vad skulle det intressera andra? Kanske inte alls, men det är väldigt mycket möjligt att man kan "informera" en besökare om något som den aldrig förr hörttalas om eller tyckt ha varit intressant.

De som drömmer om att bli författare borde verkligen passa på och göra en blogg med typ en kortare historia varje dag (eller så ofta som möjligt). Om det blir en "flytande" historia så blir ju varje inlägg som ett nytt kapitel och blir det riktigt bra så kanske det är en bra berättelse att börja sin första bok kring. Det även om bloggens läsare har fått en inblick i storyn men de kanske kan komma med konstruktiv kritik också!

En sak jag inte heller riktigt förstår är varför inga eller i alla fall väldigt få bloggar om stallet.se :P Jag kan förstå om man inte vill göra det på sin riktiga privata/personliga blogg. För stallet.se kan ju klassas som töntigt och så men tex på den största svenska Blogg - sidan kan man ha massa olika bloggar med samma inloggningsnamn. Då går det att ha anonyma bloggar ihop med en personliga helt utan att andra upptäcker det.

Varför finns det inte fler bloggar som inspirerar människor att göra saker? Bloggar där man provar på olika saker och vågar utmana sig själv till max, lite som bloggen "365saker". Som varje dag tipsar om saker som man KAN göra (man måste inte).

Inspirerande bloggar finns det allt för få av, sådana man verkligen inspireras att göra något av. Sådana man går in på - läser lite och tittar på bilder och tänker "WOW det där MÅSTE jag också göra ^^", en sån blogg är den som ägs av sidan "Fuldesign". Utländska bloggar är det inte heller så mycket fel på, eller jo om man inte kan språket de skrivs på :P Men inspirerande bloggar behövs. Jag byggde en hel serie målningar på ett inlägg med en bild jag sett på bloggen "Oddee".

Hela det här bloggtemat på det här numret bygger lite på att jag är lite less på ointressanta tidningar på stallet.se, sådana tidningar som bara är intresserade av att tjäna stallpengar oärligt.

Jag hade gärna velat läsa tidningar med seriösa, helsides interjuver med tex äldre medlemmar. För att veta mer "privatliv" typ gymnasieval, andra skolor och utbildningar och sådant. Inte för att jag själv vet om jag skulle vilja vara med på något sådant XD Men det kunde säkert hjälpa någon velpotta med dåliga betyg och ångest inför framtiden att komma över det.

Så varför finns det inte fler intressanta bloggar.... Och stalltidningar? :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0